Abonneren  Inloggen

Van crisis naar crisis

17 november 2021

De aandachttrekkende kop van dit artikel klinkt mogelijk als een continue panieksituatie, maar het tegenovergestelde is waar. Peter Kranse startte 10 jaar geleden zijn onderneming Kranse Printwrx tijdens de kredietcrisis. En nu, tijdens de coronacrisis, viert hij het tienjarig bestaan van zijn grafische onderneming in Sommelsdijk.

Peter Kranse, eigenaar van Kranse Printwrx

Kranse Printwrx-eigenaar Peter Kranse mag niet klagen, want tijdens de coronacrisis, ook in dit jubileumjaar, bleef zijn omzet stabiel. ‘Alhoewel het orderpakket wel anders is opgebouwd. Het evenementen- en horeca-drukwerk viel weg, maar gelukkig kwam daar veel gepersonaliseerd printwerk voor in de plaats.’ Als het meezit en dat aanvullende printwerk blijft, zal na de opening van de evenementensector en de horeca de omzet wel eens boven die van 2019 kunnen komen.

Onverwacht

Kranse groeide op boven het grafische bedrijf van zijn ouders in Sommelsdijk, op het onder Rotterdam gelegen Zuid Hollandse eiland Goeree-Overflakkee. Na zijn opleidingen weg- en waterbouw, bouwkunde en milieukunde startte hij zijn werkzame leven in die sector. ‘Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.’ Onverwacht lonkte de mogelijkheid om bij het grafisch familiebedrijf aan de gang te gaan.

Dit artikel komt uit ons vakblad! Neem een proefabonnement en lees meer

Blij

Tijdens het werk deed hij de nodige aanvullende grafische opleidingen, waaronder een staf- en kaderopleiding. Na ongeveer 15 jaar werd het tijd om zelfstandig verder te gaan, mede door de kredietcrisis. ‘Ik geloofde in digitaal drukken en wilde ook graag alleen alle besluiten nemen en de eindverantwoordelijkheid dragen.’ Om dan te benadrukken: ‘Mijn inzet was om alleen te werken voor klanten waar ik blij van word. Zo’n duidelijke keuze lijkt vanuit zakelijk oogpunt tegennatuurlijk, maar het werkt en voelt goed.’

Internetdrukkers omarmen

Kranse startte zijn onderneming met printen – digitaal drukken- als onderscheidend element. In de loop van de jaren breidde hij het service-assortiment uit met ‘gewoon’ drukwerk en signproducties en levert voor 99% aan de zakelijke markt. Hij werkt solo. ‘Ook dat is een bewuste keuze.’ Printwerk op de Konica Minolta AccurioPress C3070 en plotwerk op de Canon T-300 gebeurt in eigen huis. Het druk- en signwerk besteedt hij uit, de voorbereiding gebeurt intern. ‘Voor sign heb ik een vaste partner en het drukwerk -ondertussen ruim de helft van de omzet- gaat naar diverse (internet)drukkers en andere gespecialiseerde grafische bedrijven. Al vanaf de opkomst van internetdrukkers koos ik er voor die ontwikkeling te omarmen in plaats van me er tegen te verzetten.’

Uitdagend

Gevraagd naar de uitdaging voor de komende tijd zegt de ondernemer: “Omzet en vooral mijn klanten behouden. Ik geloof in print en blijf daar op inzetten.” Voor het werven van nieuwe klanten richt hij zich steeds actiever op social media. “Ik post regelmatig op Facebook, Instagram en LinkedIn, waarbij mij opvalt dat vooral LinkedIn zakelijk vruchten afwerpt. Daarbij hou ik er rekening mee dat Kranse Printwrx in een redelijk afgebakend geografisch gebied opereert en verwacht niet dat de groei in Rotterdam zit. Ik doe niks wat een ander niet kan. Het is altijd weer afwachten, want ik weet nu niet hoeveel werk ik de volgende week heb. Mijn taak is om het voor mijn klant interessant te maken om bij mij te kopen omdat hij of zij het leuk vindt. Dat is mijn toegevoegde waarde. Het gaat om gunnen.”