Abonneren  Inloggen

Girlpower in etikettenland

9 juni 2022

Etikon is één van de grootste etikettenproducenten in Europa. Het 30-jarige familiebedrijf met Nederlandse roots bouwde in de afgelopen 20 jaar een enorme flexodrukkerij in Duitsland op. Vanuit de plek waar het allemaal begon, Geldermalsen, verkoopt men voor de Benelux. Maar daar gebeurt veel meer: over de ontwikkelingen, zoals het nieuwe pand, de opstart van de digitale tak en de opvolging spraken wij met de 3 mede-aandeelhouders Marietje Bredewoud en haar dochters Tessa en Kim Maree.

Afgebeeld: Etikon Nederland-mede-aandeelhouders ceo Marietje Bredewoud (l), Tessa en Kim Maree (r) plus productieleider John Wollaars.

Bij Etikon Nederland in Geldermalsen val je van de ene verbazing in de andere. De buitenzijde van het 2 jaar jonge pand is al een eyecatcher, maar de binnenzijde is een driedubbele eyecatcher. Vanuit de relatief kleine vestiging in Nederland blijkt de reuze-onderneming Etikon Deutschland te zijn opgebouwd in Halberstadt onder leiding van vader Alex Maree. De leiding van de Nederlandse vestiging is in handen van dochters Tessa en Kim Maree en hun moeder, tevens ceo, Marietje Bredewoud. Weer eens iets anders dan het door mannen gedomineerde grafische vak. ´We werken in Geldermalsen met 12 vrouwen en 4 mannen. Noem het maar gerust girlpower,´ zegt eigenaar Marietje met een lach en trots kijkend naar haar 2 dochters en mede-aandeelhouders.

Etikettenvirus

Zowel Tessa (26) als Kim (25) blijken besmet met het etikettenvirus. Tijdens het gesprek en de rondleiding spat het enthousiasme er van af. Tessa zette na een horeca-opleiding en dito-ervaring 5 jaar terug de stap naar het familiebedrijf. Kim stapte 3 jaar terug, direct na de opleidingen marketing communicatie en hbo small business en Retail management, bij Etikon naar binnen. Sinds vorig jaar zijn er serieuze opvolgingsstappen gezet en zijn de dochters mede-aandeelhouders. Qua rolverdeling heeft Marietje de all over sales en financiën onder haar hoede, runt Tessa de productie en verkoop binnendienst en is Kim verantwoordelijk voor strategie, marketing en processtructurering en -automatisering.

Automatisering

Leuk, want zodra je een vraag stelt over automatisering en bestandsaanlevering wijzen beide anderen naar Kim. ‘Het eerste wat ik hier gedaan heb, is de implementatie van een ERP systeem. Al het gedoe met handmatig calculeren, productie orders uittypen en kansen op fouten is nu historie.’ Marietje: ‘Het is heel leuk dat Tessa en Kim er bij zijn gekomen. Ze pakken de hele ontwikkeling van digitaal drukken met de Xeikon op.’ Tessa: ‘Ondertussen kennen we de techniek. Dus als het nodig zou zijn, kunnen we zelf ook de machines bedienen.’ ´Een nuttige bijkomstigheid van deze generatie,´ aldus Marietje, ´is dat zij nieuwe klantcontacten binnen de jongere generaties aanboren, vaak via LinkedIn of andere social media.´

Duitse flexodrukkerij

Etikon begon in 1992 als exclusief importeur en verkoopkantoor voor Stampiton etiketten (pinfeed-, inkjet-, kopieer- en laseretiketten). 20 jaar terug startte de eigen etikettenproductie in het Duitse Halberstadt. Deze, ondertussen enorme, drukkerij werkt met uv- en water flexo druktechniek. In de volledig geautomatiseerde productie draaien 35 productielijnen in 3 ploegen. Hierdoor biedt Etikon werk aan 170 mensen in voormalig Oost-Duitsland. Middels meerdere vectra’s, 24 uurs jumbo wisselaars en overige afwerklijnen zijn alle labels, specificaties en afmetingen mogelijk. Voor alle toepassingen zijn oplossingen, denk maar aan koel- en diepvriesproducten, afwasbaar materiaal, sterkere lijm voor ruwe oppervlakken en zelfs oplosbaar materiaal voor bijvoorbeeld glas waar geen lijm of papierresten mogen achterblijven.’

Digitaal drukken

De Geldermalsen-vestiging bedrukt al jaren etiketten; barcode-etiketten. Denk daarbij aan oplopende en unieke nummeringen. Dagelijks draait een tiental industriële SATO-printers dit precisiewerk voor klanten die daarmee bijvoorbeeld hun logistieke proces beheren. Ondertussen is de stap gezet om ook full colour etiketten te produceren. 2 jaar terug besloot Etikon tot de aanschaf van een Xeikon digitale drukpers. Marietje: ‘3 jaar terug ontstond het idee om het hele pakket aan de markt aan te bieden, flexo en digitaal. We kwamen tot de conclusie dat het digitale (ad-hoc drukwerk) minder goed paste bij de Duitse fabriek. Daar gaat het om grote volumes en maandplanningen. Vandaar dat we hier een digitale tak startten, waardoor de hele groep nu beschikt over de optie om in kleine oplagen fullcolour te produceren.’ Kim: ‘Maandplanningen kennen we hier niet en weekplanningen zijn zeldzaam. Het is regelmatig: vandaag bellen en morgen of overmorgen leveren.’ Lachend: ‘Wij noemen ons regelmatig Spoedtikon.’

Kleine oplages

Tessa: ‘De Xeikon levert kwaliteit die overeenkomt met flexo. Het is uitwisselbaar. Vandaar dat we eenvoudig kleine oplages digitaal kunnen oppakken om die later mogelijk door te zetten zijn naar grote volumes in flexo.’ Gevraagd naar het kantelpunt voor keuze in techniek: ‘Als vuistregel gebruiken we 4000 loopmeter basismateriaal. Maar, als een klant in nood verkeert, draaien we ook grotere oplages. De machine biedt zekerheid en de service van Xeikon is echt goed. Als er eens iets is, hoeven we maar te bellen en staan ze er binnen een paar uur. We staan vrijwel nooit stil.’ Voor de productie haalde Etikon John Wollaars in huis, een man met jarenlange ervaring in het digitale drukproces. We spreken hem bij de Xeikon CX300: ‘Kleurafstemming en register hoef je bij een nieuw substraat maar 1 x te checken. Daarna lopen de diverse voor dat substraat verzamelde orders in één keer lekker door. Vervolgens hebben we 2 nabewerkingslijnen om de etiketten, gestanst en wel, tot rollen te verwerken die de klant in zijn verpakkingsproces gebruikt.’ Het potentiële palet aan etiketsoorten is enorm. ‘Het grootste deel is bestemd voor de food- en retail sectoren,’ aldus Marietje.

Productieleider John Wollaars, met links Kim Maree en rechts Marietje Bredewoud, bij de Xeikon CX300

Webshop

Via de webshop konden klanten al terecht voor een ruim assortioment standaard blanco etiketten, maar Tessa en Kim opende ook een webshop voor cadeaustickers. ‘Daar is veel belangstelling voor. Het gaat om door ons ontwikkelde etiketten, zoals cadeaustickers met teksten als ‘Nieuw’, ‘Hoera geslaagd’ of thematisch afgestemd, bijvoorbeeld hartvormig met een tekst als ‘Fijne Valentijn’. ‘Als men dat voor 15.00 uur bestelt, hebben ze het de volgende dag in huis,’ zegt Tessa en laat in het, overigens enorme, magazijn de daarvoor bestemde eigen Etikon verzenddoosjes zien. Kim: ‘De ontsluiting naar internet groeit. Op dit moment ontwikkelen we een portal op maat voor een internationaal opererende klant, waardoor consumenten vanuit diverse landen hier hun bestellingen kunnen doen.

Belgisch bier

De historie van de onderneming gaat terug tot 19 augustus 1992, wat betekent dat 2022 een jubileumjaar is. Een jubileumjaar in een gloednieuw pand. ‘We groeiden in het vorige pand, hier 500 meter verderop, uit ons jasje,’ verklaart Marietje. Tessa optimistisch: ‘We hebben nu ruimte voor uitbreiding tot 3 digitale persen.’ Het interieur is bijzonder; bijzonder open met mooie lichtval en bijzonder persoonlijk qua design. Kim: ‘We hebben de uitstraling en interieur samen met Wijnja Groep bedacht, de vorm van het pand samen met onze oom & architect Peer Houben.’ Tessa: ‘Het moet lekker voelen. Je brengt hier meer tijd door dan thuis.’ Bij de kantoren rondom het atrium op de eerste verdieping staat al een heuse bar, de fusten met Belgisch bier moeten nog aangesloten worden. Dat wordt op 19 augustus een mooie toast op de groei en de volgende 30 jaar.

Meer van dit soort interviews lezen? Neem dan een proefabonnement op ons vakblad!

Neem een proefabonnement