Print.com en Prindustry: Samenwerken aan ecosysteem voor printprofessional
‘We voorzien in een ecosysteem waarmee printprofessionals waarde toevoegen aan hun bedrijf en hun workflow kunnen vergemakkelijken’, vertelt Joris Peters van Print.com. Hoe Prindustry in dit plaatje past, laat hij graag weten.
‘Oplossingen bouwen die printprofessionals helpen hun business te versterken.’ Joris Peters weet de ambitie van Print.com duidelijk te verwoorden. En met die ambitie zijn ze al goed op weg.
Print.com biedt een uitgebreid platform, een designtool, productiefaciliteiten en API koppelingen naar hun productaanbod. Het verkennen van nieuwe mogelijkheden in print zit dan ook stevig in het DNA van Print.com. ‘Het is ongelooflijk tof om te zien wat er sinds de start is opgebouwd. Het gaat echt om ondernemerschap, of de “next generation in print” zoals we het noemen bij Print.com. We blijven daarbij continu luisteren naar feedback van klanten. Zo werken we samen aan een goed ecosysteem dat interessant is voor elke printprofessional.’
Samenwerking Prindustry
Onderdeel van het ecosysteem zijn partners. Zoals de ruim 160 printpartners die voor Print.com produceren in niches zoals large format print, giveaways of directmailings. Of de softwarepartners zoals Prindustry die ervoor zorgen dat het Print.com assortiment whitelabel te koppelen is aan web2print shops voor wederverkoop. Het gaat bij Prindustry om een live koppeling, waarbij duizenden printproducten met miljoenen materiaal- en afwerkopties beschikbaar komen. ‘Prindustry heeft er daarbij slim voor gekozen om een tussenlaag te ontwikkelen, zodat niet alle miljoenen combinaties meteen door komen. Samen met de klant wordt er gekeken welke producten en productopties beschikbaar komen.’
Tools met meerwaarde
De samenwerking tussen Print.com en Prindustry blijft hierdoor in volle ontwikkeling. ‘Bij andere partners is het vaak een beperkter deel van het assortiment dat we koppelen. Webshopklanten van Prindustry krijgen toegang tot het grootste printassortiment van Europa. We werken er daarom hard aan om de koppeling goed te krijgen en te houden. Het doel is om de processen zó eenvoudig te maken dat webshopeigenaren tijd overhouden om te investeren in het toevoegen van waarde voor hun klanten. Dat betekent dat de koppeling overzichtelijk moet zijn, eenvoudig te configureren en nooit prijsverschillen mag hebben. De basis is goed en die ontwikkelen we verder naar volgende versies. Of dat nu is voor de verkoop in open webshops als de WhiteLabelShop of voor het bestelassortiment van een merkeigenaar via de Brandportal. We willen beiden tools uitbrengen die meerwaarde geven aan de printprofessional en daarbij vullen we elkaar goed aan.
Foto: Joris Peters